Tallers de salut comunitària d'Ekumene al Centre Social Domingo Solà

A principis d’aquest mes de març, igual que havia fet en anys anteriors, l’Obra Missionera Ekumene va dur a terme, al Centre Social Domingo Solà del barri del Raval de Barcelona, els tallers de Salut Pública i Comunitària, a càrrec dels serveis de l’equip de Salut Pública i Comunitària (eSPiC). En les sessions de treball hi van participar agents comunitaris de salut de diferents països, en aquest cas del Pakistan (Tahir Rafi i Sumaira Tahir) i també del Marroc (amb la Khadija i l’Abdallah). Aquests tallers tenen com a finalitat donar informació, conscienciar i sensibilitzar els alumnes sobre aspectes relacionats amb les malalties infeccioses de transmissió sexual (MTS). Les infeccions de transmissió sexual són molt àmplies i poden tenir més o menys gravetat; en aquests tallers en concret es tracten principalment les que tenen més incidència.
El primer dia la feina es va orientar a oferir una informació general sobre temes de salut, i tot seguit es va passar a tractar la tuberculosi: “Aquesta malaltia es cura si se segueix bé tot el tractament”. Els següents tallers es van centrar en les malalties de transmissió sexual, com ara la sida, la sífilis, les hepatitis A, B i C o la gonorrea. En moments puntuals també s’anaven fent classes paral·leles per puntualitzar aspectes molt concrets de la dona. Els continguts van posar èmfasi, entre altres coses, en la definició de la malaltia, les seves manifestacions, la manera com es transmeten, com es poden evitar i orientacions per a la prevenció, la detecció precoç, el tractament i la seva evolució.
Com a metodologia de treball es van fer servir eines educatives elaborades per la mateixa entitat, com el joc SIDAJOC per a la sida, un recurs que permet augmentar el coneixement sobre aquesta malaltia i, encara més important, aporta estratègies i cures que condueixen a la prevenció. Es busca en tot moment que els alumnes participin, que expressin dubtes, que trobin la funcionalitat d’allò que han après i que se’ls desperti la curiositat. També es fomenta que els grups de treball siguin actius i es moguin a partir de la cooperació per crear un clima de confiança i interès entre ells. Amb les paraules de gratitud de l’alumnat, els seus somriures i, sobretot, el llenguatge no verbal, sempre tan expressiu, n’hi va haver prou i de sobres per valorar l’activitat de manera positiva.
Agraïm a la direcció de l’eSPiC el seu compromís i col·laboració en aquesta tasca informativa i de sensibilització, a més de les pautes ofertes per a la prevenció que afavoriran evitar contraure aquestes malalties i les possibles complicacions que comporten.