Inici | Notícies | "Fare cose semplici ma significative per tutto il team" Carlo Testi

"Fare cose semplici ma significative per tutto il team" Carlo Testi

27.04.2023

L’escola Maristes Valldemia, impulsada per l’equip local de MXI, ha iniciat un projecte ERASMUS+ amb la docent italiana Valeria Angelini. La Maria Guaus, la Dolors Calderón i la Maria Casanova formem el grup de mestres de maristes que hem pogut visitar durant tres dies diverses escoles de Florència i parlar amb referents pedagògics de la ciutat.

Maristes Valldemia fa temps que es troba en procés de reflexió-acció sobre la tasca docent per impulsar projectes d’innovació pedagògica al centre. Enguany, un dels reptes que l’equip d’innovació local va posar sobre la taula va ser el de clarificar i definir les metodologies, i l’organització i estructura del centre.

Aquest repte, juntament amb l’oportunitat que brindava el programa Erasmus+ els va portar a contactar amb la Valeria Angelini. La Valeria actualment està treballant com a investigadora en el camp de l’assoliment de la lectoescriptura a la Universitat de Florència. Però quan parlem amb ella ràpidament ens diu que ella se sent mestra, i concretament, mestra de l’escola laboratori Città-Pestalozzi de Florència, on ha treballat molts anys com a tutora de primària. La Valeria es la persona referent de tot el programa, qui ha preparat la visita a Florència. També ens visitarà durant el mes de maig per facilitar algunes sessions amb els equips de l’escola de Valldemia i conèixer els projectes d’altres centres de la xarxa.

La primera jornada del viatge estava dedicada a visitar l’escola Città, un centre referent i experimental que defineix el seu projecte educatiu en tres eixos: educació afectiva, projectes inter-nivell i tallers a la piazza. Entre molts elements que fan d'aquest centre un lloc d’aprenentatge significatiu i cuidat destaquem el seu programa d’educació afectiva que travessa de manera organitzada i coherent els cursos de primària i secundària, però també té implicacions amb els docents i les famílies. Tot el programa està pensat per poder treballar l’educació afectiva d’acord a les necessitats del grup i seguint un fil conductor. Per exemple, a primer treballar la construcció del grup, a segon el reconeixement de les emocions, a tercer la mediació dels conflictes, a quart la construcció de les regles i a cinquè la responsabilitat individual. Aquesta proposta pedagògica no s’atura al finalitzar la primària sinó que acompanya als infants fins a l'última etapa de secundària. I també implica a les famílies i a les docents del centre que participen de les activitats i de les formacions sobre l’educació afectiva.

També a l’escola Città ens va rebre en Carlo Testi, que malgrat fer 10 anys de la seva jubilació ens parla amb l’entusiasme i la vocació d’un jove que acaba de sortir de la carrera, però amb la veu de l’experiència d’una llarga carrera com a professor i director d’escola. La conversa amb en Carlo gira al voltant d’una iniciativa per promoure el treball en col·laboració entre docent d’un gran claustre d’una escola d’una gran complexitat sociocultural. La seva aposta va ser redefinir el projecte educatiu de centre facilitant la presa de decisions consensuades per l’equip i fent molt transparent el procés per assolir els objectius.

Aquestes son algunes de les moltes vivències, idees i projectes que vam poder conèixer del viatge a Florència, però hi ha molt més i  volem animar a tota la xarxa a contactar amb nosaltres i investigar sobre aquest boníssima oportunitat per continuar creixent i aprenent, aquí o qui sap si per Europa.

Compartir