Inici | Notícies | Un procés col·lectiu per transformar la pràctica pedagògica

Un procés col·lectiu per transformar la pràctica pedagògica

28.01.2025

Ara fa un any vam iniciar un procés de reflexió amb l'objectiu de fer evolucionar el marc educatiu actual de la Fundació: Bases per a un nou model pedagògic. Aquesta iniciativa, sorgida de la necessitat d’adaptar-nos als nous reptes educatius i socials, ha comptat des del principi amb la participació de representants de totes les obres i serveis de la Fundació. En la primera fase del procés, una trentena de persones van aportar les seves perspectives en un taller inicial de treball: membres del Consell provincial, del Patronat, equips directius i mestres d’escoles.

El passat dimarts 14 de gener vam celebrar un segon taller de reflexió, que tenia com a finalitat compartir el recorregut dut a terme, contrastar i validar els resultats assolits i socialitzar el projecte que estem construint de manera conjunta. Aquesta trobada, marcada per la diversitat de veus i opinions, ha posat en relleu el valor de les aportacions col·lectives com a motor d’enriquiment i transformació del marc educatiu.

Aquest segon taller ha permès arribar a diverses conclusions rellevants, que marcaran els pròxims passos del procés:

 

1. Celebrar els resultats assolits fins ara

S’ha validat l’estructura del marc educatiu i s’han consolidat les tres preguntes guia que orienten la nostra reflexió:

  1. Qui soc?
  2. Què em fa feliç i em fa créixer?
  3. Què puc aportar al món?

Aquestes qüestions fonamentals reflecteixen la intenció de situar la persona al centre del procés d’aprenentatge i promoure'n el creixement personal i social en comunitat.

 

2. Revisar aspectes clau

Durant la sessió es van identificar diferents elements que cal treballar amb més profunditat. Entre tots aquests elements destaca la necessitat de definir amb claredat el contingut de fons i les idees clau del marc, així com de triar un llenguatge precís i adequat que en faciliti la transmissió i comprensió.

 

3. Fomentar espais de debat pedagògic

Es va posar de manifest la importància de crear i mantenir espais de reflexió pedagògica profunda, amb la participació d’una diversitat de veus. Aquests espais no només permeten enriquir el debat, sinó que alhora són essencials per impulsar una transformació real i sostenible en la pràctica educativa.

 

Maria Casanova, coordinadora de Maristes Xarxa d'Innovació

Compartir