El valor de la trobada

Arribem a mitjans del segon trimestre i, com els darrers anys, comença aquell moment que l’escola dedica temps i esforços a les jornades de portes obertes i a l’atenció a totes aquelles famílies que mostren interès en el nostre projecte educatiu i que necessiten conèixer de primera mà qui som i què fem. Ja no es conformen a conèixer els espais buits i rebre explicacions, sinó que necessiten comprovar la vida que hi ha dins l’escola i rebre explicacions d’adults, però també dels mateixos infants i joves que ja formen part de la comunitat educativa.
I entrem, també, en aquell reguitzell de preguntes de tota mena: pedagògiques, organitzatives, de resultats de competències i dels informes PISA, d’hores i de nivell de dedicació a la primera i/o segona llengua estrangera, del tractament de la religió… I també respostes sobre formació integral, d’aplicació de metodologies actives que fomenten l’aprenentatge i el treball individual de l’alumne i en grup, l’atenció personalitzada i el coneixement de les necessitats de cada infant i l’educació en valors, valors cristians i humans, però amb coneixement d’altres cultures religioses; una comunitat educativa que promou la participació i la implicació de tots els agents, una escola que promou activitats extraescolars, d’esport i de lleure que possibiliten aquest valor d’educar en tots els àmbits de la vida, i tot en una institució amb més de 200 anys de vida, amb tradició, en una recerca contínua per donar respostes educatives als futurs ciutadans del nostre país.
I què ens diferencia d'altres institucions? Segurament les preguntes i les respostes d'altres entitats educatives no serien gaire diferents de les descrites anteriorment. Per a mi el nostre gran valor afegit és com a institució educativa que promou el treball en equips i en assemblees que permeten rebre la informació detallada, però que alhora obre la necessitat de compartir, de reflexionar conjuntament per prendre les millors decisions. I aquesta manera de fer s’observa en tots els nivells estratègics: coordinacions de treball entre el Patronat i l'Equip Directiu de la Fundació, assemblees de direccions d’obres, caps d’estudis, coordinadors o referents de pastoral, administradors, comunicació, orientació, la FAPAMAC… i equips ad hoc per tractar temes més concrets i específics: el model educatiu, el lema de l’any, la reflexió sobre les obres socials, com podem donar resposta avui a la pastoral educativa i juvenil… El valor de la trobada sempre enriqueix, des del fet de compartir les dificultats, els neguits, els èxits i les bones pràctiques. La trobada també ens permet construir partint de la participació i del consens i sent corresponsables a l'hora de ser nodes actius d’un conjunt d’obres amb connexions constants i que ens identifiquen com a xarxa.
Cal donar valor a aquest fet i fer-lo extensiu, també, a la nostra narrativa en les jornades de portes obertes. És una estructura organitzativa basada en una xarxa que ajuda la creació de sinergies entre les diferents institucions educatives que la componen. Això potencia la col·laboració entre centres, facilita l'intercanvi de recursos i experiències i genera un entorn d'aprenentatge més ric.
Pep Tort, sotsdirector de la Fundació Champagnat