Inici | Notícies | Repensar el Rol Docent: cap a futurs alternatius

Repensar el Rol Docent: cap a futurs alternatius

27.02.2025

El 18 i 19 de febrer es va celebrar a Barcelona l'EdTech Congress 2025, un esdeveniment dedicat a la reflexió i el debat sobre els nous horitzons a l'educació i la tecnologia i en la qual ens vam fer present un grup de docents de diverses escoles Maristes.

La trobada va posar un èmfasi especial en la transformació del rol docent, Carme Artigas, en aquest sentit aposta pel model del mestre com a facilitador de l'aprenentatge, un enfocament que potencia la integració de la tecnologia en els projectes pedagògics ja existents i en crea de d'altres per fomentar el desenvolupament de noves habilitats.

Un dels punts clau abordats va ser la necessitat de repensar el desafiament pedagògic. Els participants van destacar que la tecnologia, lluny de ser un fi en si mateixa, actua com un aliat potent per reforçar i ampliar les pràctiques pedagògiques, cosa que permet que l'aprenentatge es desenvolupi de manera més interactiva i centrada en l'alumne.

Així mateix, es va fer una crítica als relats hegemònics del futur. Les imatges que es projecten sobre el futur dels joves, tant als mitjans de comunicació com en alguns currículums educatius, tendeixen a mostrar un futur en crisi. Davant d'aquesta narrativa limitant, Fernando Trujillo proposa qüestionar aquests relats i obrir la porta a futurs alternatius, on s'inviten els joves a imaginar i construir escenaris desitjables.

En aquest context, es va destacar la importància d'educar en la capacitat d'imaginar futurs desitjables. L'Educació per al Futur (EpF) sorgeix com una referència essencial per contrarestar les imatges negatives sobre el futur, promovent quatre dimensions clau:

  • Situar en el temps: comprendre l'evolució i la continuïtat dels processos educatius.
  • Anticipar: desenvolupar la capacitat de preveure canvis i desafiaments futurs.
  • Imaginar futurs alternatius: Fomentar la creativitat i la construcció d'escenaris diferents dels narrats per discursos hegemònics.
  • Actuar socialment: impulsar una participació activa en la transformació de la realitat.

El congrés va deixar clar que la transformació educativa implica integrar la innovació tecnològica amb una visió crítica i creativa, on el docent no només transmet coneixement, sinó que guia als infants i joves en la construcció d'un futur on ells siguin els protagonistes.

Compartir