Inici | Notícies | Pensament crític. Per què? Crònica de les VII Jornades Pedagògiques de Maristes Lleida

Pensament crític. Per què? Crònica de les VII Jornades Pedagògiques de Maristes Lleida

3.02.2020

El divendres 31 de gener i el dissabte 1 de febrer el Col·legi Maristes Montserrat i les seves Obres Socials van presentar les VII Jornades Pedagògiques. En aquesta edició el lema era "Pensament crític. Per què?". Ja són set les edicions convocades des del col·legi Maristes Montserrat amb l'objectiu d'enriquir la pedagogia de les comarques de Ponent. Les jornades les va encetar Carles Capdevila i set anys després és una altra periodista, la Laia Servera, la protagonista d'ampliar el bagatge del públic, format per pares, mares, mestres i també alguns infants assidus espectadors del programa que presenta.

Divendres la periodista i presentadora del programa Info K, Laia Servera, va convidar a posar-ho en dubte tot, per començar de zero. No donar res per suposat i alliberar-nos de les etiquetes és una bona manera de créixer. Va explicar que l'origen del programa Info K era garantir el dret a la informació dels infants i, sobretot, el dret a participar de la informació. Segons la periodista l'educació i la comunicació reforcen l'esperit crític però hem d'escoltar més als nens i nenes.

El dissabte 1 de febrer la jornada va començar amb una taula rodona moderada per Iolanda Mateu (Coordinadora Pedagògica del Col·legi Maristes Montserrat) amb els tertulians Jordi Cano (professor de Secundària i de la UdL); Fran Rojas (Educador Social); Ramon Molins (actor i director teatral) i Antònia Guillamet (mestra de l'escola Rosella). Els ponents van compartir que el bon pensament genera creativitat, canvi social, empoderament personal, necessitat de diàleg i transformació social en positiu, també per evitar injustícies com els casos d'exclusió social que es viuen dia a día.

La part final de la jornada es va dedicar a desenvolupar cinc tallers. Sònia Notàrio (educadora de l'Associació Antisida) va facilitar recursos a les famílies i docents per poder parlar de temes tabús (sexualitat, mort...) amb els joves. En Ramon Molins (director teatral) va realitzar un taller pràctic sobre els beneficis educatius i emocionals de l'expressió dramàtica. Per altra banda, Anna Clotet va dinamitzar un debat sobre el repte del pensament crític entre els joves en l'àmbit d'educació no formal. Jordi Cano, per la seva part, va exposar com els alumnes de Secundària poden aprendre més i millor dels seus entorns virtuals. I finalment l'Antònia Guillament, amb companyes del Grup ICE de Filosofia, van presentar nombrosos recursos per fer filosofia a les aules amb alumnes d'Infantil i Primària. 

Les VII Jornades van generar un debat necessari sobre la competència del pensament crític i com és necessari en tota societat que vulgui millorar i transformar-se amb sentit. Assumint que la formació del sentit crític no és una funció única de l'escola sinó que tots els agents socials hi estan ben implicats.

Compartir