Inici | Notícies | Escoles maristes... en digital

Escoles maristes... en digital

29.04.2020

Des de la suspensió de les classes, el dijous 12 de març de 2020, les escoles maristes de Catalunya, igual que altres institucions educatives, hem passat de la nit al dia d’un model d’educació presencial amb suport digital a un model d’educació completament virtual o a distància, sense interacció física entre alumnes, famílies i educadors.  

Conscients d’aquesta nova realitat i del context en el qual ens trobem, aquest canvi de model educatiu suposa per a tots nosaltres un gran repte i alhora també una gran oportunitat de creixement. Un repte perquè volem continuar garantint el dret a l’educació de tot el nostre alumnat en les millors condicions possibles, i una gran oportunitat perquè l’ús de tecnologies digitals esdevingui dins de les nostres escoles un facilitador dels processos de transformació i d’innovació educativa que estem desenvolupant.  

Per tal de donar resposta a les necessitats actuals i futures, les principals línies d’actuació que hem volgut impulsar des de les escoles han estat les següents:

  1. Reforçar les vies de comunicació amb les famílies. A través del lloc web de l’escola, els missatges de correu electrònic institucional i les notificacions a les xarxes socials d’ús habitual (Twitter, Facebook i Instagram) mantenim informades les famílies sobre les tasques setmanals de l'alumnat, els horaris de les sessions de docència i tutoria virtual programades i les informacions de caràcter general sobre el desenvolupament de la tasca educativa en aquest temps de confinament.
  2. Garantir la continuïtat formativa dels alumnes mitjançat l’ús d’entorns virtuals d’aprenentatge. Utilitzem diferents plataformes i entorns digitals (Teams, OneNote Class Notebook, Google Classroom, Moodle, #SomLink) per a la creació d’aules virtuals i assegurar l’activitat formativa i l’aprenentatge en línia dels nostres infants i joves. Aquestes entorns incorporen els recursos i materials d’estudi, les activitats individuals o col·lectives que s’han de realitzar i els mecanismes de seguiment i valoració dels aprenentatges dels alumnes per part del professorat.
  3. Garantir l'acció tutorial i l'acompanyament personal i emocional de l’alumnat durant aquest període de confinament. Les mateixes plataformes virtuals que utilitzem per a l’aprenentatge en línia i d’altres eines digitals de la web 2.0 (Zoom, Jitsi, Google meet) inclouen la possibilitat de dur a terme videoconferències en grups grans o reduïts que ens permeten mantenir la interacció social entre alumnes i professors, donar retroalimentació i fer el seguiment tutorial des de casa.
  4. Garantir l'atenció individualitzada dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu. Utilitzen tots els mitjans digitals al nostre abast (correu electrònic, videoconferències, xat, telèfon) perquè els equips docents i especialment els equips d’orientació puguin mantenir els suports i les ajudes als alumnes amb més dificultats educatives, a través de propostes educatives flexibles i personalitzades.
  5. Facilitar l’accés als recursos tecnològics per part de l’alumnat més desafavorit. Ens valem dels dispositius digitals que tenim a les escoles (ordinadors portàtils i tauletes) per fer-los arribar als alumnes i les famílies que no poden accedir als materials educatius o participar en la interacció social per manca de recursos.
  6. Activar l’intercanvi de recursos i materials que es van generant a nivell de xarxa. Hem posat a disposició dels educadors i educadores maristes un espai de treball en línia, “Maristes en Xarxa”, per tal de compartir i col·laborar en l’elaboració de models i propostes d'activitats per als alumnes organitzades per nivells educatius i àmbits curriculars.

Aquestes propostes neixen de la inquietud d’una comunitat educativa molt viva i plena de riquesa, que es manté dialogant i en comunicació constant, des de l’inici del confinament. Això malgrat l’ambigüitat i la incertesa que ens alguns moments ha sostingut l’administració educativa.

Felicitem-nos tots plegats (alumnes, famílies i educadors) per saber-nos veure en les sabates dels altres, pel gran esforç d’adaptació que estem mantenint des de casa, familiarment i professionalment, per les mostres de solidaritat realitzades i l’enginy i la creativitat que ens hem vist abocats a despertar i que haurem de continuar mantenint per anar resolent els problemes quotidians amb què ens anem trobant.

Compartir