La Convenció sobre els Drets de l'Infant, ratificada per l'Assemblea General de les Nacions Unides el 1989, és el tractat de drets humans que ha aconseguit un major compromís internacional. A més, des de la perspectiva d'un centre educatiu, és el que afecta de manera més directa el nostre alumnat fins a la majoria d'edat. Considerant aquests dos factors, l'enfocament educatiu en drets d'infància es converteix en una eina potent per contribuir a una transformació real de l'educació, capaç de donar resposta a les necessitats i els compromisos que requereix l'exercici de la ciutadania global en la societat actual.

El reconeixement com Centre Referent a Educació en Drets d'Infància i Ciutadania Global és un distintiu atorgat per UNICEF Comitè Espanyol als centres d'Educació Infantil, Primària i Secundària reconeguts com a centres oficials pel Ministeri d'Educació. Aquest reconeixement arribarà l’octubre de 2020 i serà un reconeixement a la capacitat dels centres educatius que s’hi presentin d’utilitzar els drets de la infància com a instrument vertebrador d'una comunitat escolar que contribueix a la seva promoció i compliment, en nom de la construcció d'una ciutadania global basada en el gaudi d'aquests drets i de les responsabilitats que del seu exercici es deriven. L’objectiu fonamental és situar la infància i els seus drets en un lloc privilegiat i destacat de la vida escolar que ha de guiar-se pels principis d'inclusió, equitat, solidaritat i qualitat. De la mateixa manera, ha de contribuir a dotar l'ensenyament de les dimensions de globalitat i interdependència, característiques del món actual, i imprescindibles en la formació dels nens, nenes i adolescents com a ciutadans globals.

Els 10 centres escolars maristes de Catalunya hem apostat d’una manera molt decidida per entrar en el procés per ser reconeguts per UNICEF-Comitè Espanyol a Centres Referents de Drets d'Infància i ciutadania global. Això significa una transformació del centre educatiu orientada als drets de la infància demostrant haver fet els passos necessaris per integrar els drets de la infància en la planificació i en el dia a dia escolar. Aquesta determinació la tenim ja fa temps per dues raons. Per una banda, per la nostra vocació de treballar sempre en xarxa, ja sigui la pròpia marista ja sigui en xarxes per afinitats en les objectius. I, per una altra banda, per la clara intenció d’exposar i mostrar la nostra feina davant d’organitzacions internacionals que avalin que el nostre procés de treball és un procés estandarditzat; nosaltres ja tenim el convenciment que ho fem bé. Ara volem que altres que han fet el camí abans o que el fan des d'una perspectiva global ens confirmin que certament ho estem fent de manera òptima.

Col·laborar amb UNICEF ens exigeix un grau d'implicació per afrontar cada curs amb nivells de compromís creixents que aportin canvis cada vegada més profunds en aspectes clau del nostre Projecte Educatiu.