La setmana passada una companya de l’Entitat, la Victòria Escobar, va publicar l’article “La incertesa del lleure generada per la COVID-19”. Una encertada reflexió sobre els dubtes que generen els Casals d’Estiu d’enguany, tenint en compte la situació generada per la COVID-19.

Deixeu-me dir que durant l’últim mes i mig, he hagut de fer un interessant exercici de desconfinament accelerat. Per raons laborals, he hagut d’imaginar escenaris en els que fos possible la realització d’activitats amb infants, i val a dir que malgrat al principi ho veia bastant negre, la meva visió ha anat aclarint-se i valorant cada cop més viable la possibilitat de poder dur a terme aquestes activitats.

De la mateixa manera que sempre? NO.

Evidentment, les moltes mesures que marca el protocol específic per a Casals d’Estiu: “Criteris generals per a l’organització de les activitats de lleure educatiu 2020” de la Generalitat de Catalunya, aprovades pel PROCICAT (i els diferents reglaments i concrecions) en condicionen el funcionament... tant com per no fer-ne? Jo crec que no... però seran uns Casals d’Estiu on tothom (educadors, monitors, famílies, infants, entitats...) ha de saber més que mai: què, com, quan, perquè...

Cal tenir en compte, que cada cop que decidim sortir al carrer, correm el risc de contraure la COVID-19. És així i cal acceptar-ho; d’aquí que totes les mesures preventives que prenem són precisament per no contraure’l (mascaretes, neteja de mans, desinfecció d’espais...)... hi és i fins que no hi hagi vacuna, seguirem així. Ara cal aprendre i interioritzar (si és que no ho sabem ja) totes aquestes mesures de seguretat... sense por, però amb el màxim de respecte per la COVID-19. I aquest és un dels objectius que podem abordar amb els infants durant les activitats d’estiu que es puguin proposar.

Durant aquests mesos de confinament els nostres infants han estat sotmesos a un allau d’informació molt gran. Han estat influenciats a comentaris d’adults referents, que potser ens passen desapercebuts a nosaltres, però que el seu radar sempre engegat capta i interioritza. Com haguem viscut la situació a casa, ha tingut impacte directe en els nostres infants... i sincerament, malgrat ser adults, no sempre gestionem les coses de la millor manera: senzillament ho hem gestionat com hem pogut. Aquestes activitats d’estiu són una bona oportunitat per ajudar els més menuts  a reorganitzar i gestionar com senten, viuen i encaren la COVID-19.

A casa, amb la meva dona, hem estat reflexionant i valorant com de malament esta muntat el sistema. Quan els petits es posen malalts, els que acaben cuidant els meus fills, són els avis, doncs la mare i jo hem d’anar a treballar. La situació generada per la COVID-19, ens ha fet veure que hem de tenir més cura dels nostres grans, que són els més vulnerables... així com hem hagut de reflexionar sobre els horaris laborals que tenim (... un drama casolà, la veritat)... S’han d’aplicar mesures urgents i reals per ajudar a les famílies a conciliar vida laboral i familiar. I aquest és i ha de ser (malgrat no sigui la gran mesura de conciliació per la que jo apostaria) un altre objectiu d’aquestes activitats d’estiu d’enguany: oferir espais educatius i segurs a infants que tenen els pares treballant.  Molts dels infants que participaran de les activitats d’estiu, es trobaran en aquesta situació. Hem de ser capaços d’explicar als pares quins riscos hi ha i quines mesures preventives es duran a terme, que no són poques... i els hem de fer participar de manera activa i eficaç en la implementació d’algunes d’aquestes mesures de prevenció.

A tall d’exemple, i sense entrar en totes les mesures (que us deixo a en aquest enllaç), us en cito algunes:

  • Creació de la Figura del Responsable de Prevenció i Higiene
  • Pla de confinament: Cada activitat haurà de disposar d’un “Pla de confinament” que consistirà en un document que estableixi el procediment a executar en el cas que calgui produir-se aquest confinament. Aquest “Pla de confinament” ha de contenir:
    • Mecanisme de comunicació interna quan es produeixi la coneixença d’un cas.
    • Mecanisme de comunicació amb les famílies dels afectats.
    • Mecanisme de comunicació als  responsables sanitaris i oferiment de dades de traçabilitat.
    • Identificació de la zona d’espera (abans de l’abandonament de l’activitat).
    • L’execució d’aquest pla de confinament anirà a càrrec del responsable de prevenció i higiene del grup de convivència afectat.
  • Declaració responsable: des de la Direcció General de Joventut es proporcionarà un model de “Declaració  responsable” que faciliti que les famílies acreditin l’estat de salut del participant. En aquesta declaració s’exigirà a les famílies a comunicar qualsevol canvi en aquest estat de salut i a comunicar, diàriament l’estat del participant. A la declaració responsable per a la participació caldrà afegir-hi la informació principal sobre les mesures de prevenció i consentiment per a les actuacions necessàries si apareix un cas de simptomatologia compatible amb la Covid19.
  • Protocols de comunicació entre equip de dirigents i Salut pública (Des del Departament de Salut es facilitaran aquests protocols en l’espai web habilitat a tal efecte)
    • El/s responsables/s de prevenció i higiene han de ser coneixedors d’aquests protocols i han de garantir les condicions per ser acomplerts de manera efectiva.
    • Altres protocols específics:
      • Manipulació d’aliments. (Només en el cas d’activitats amb dret a cuina)
      • Neteja i desinfecció.
      • Neteja i desinfecció de les mascaretes reutilitzables, S’indicarà a les famílies que cal fer aquest procediment diàriament.
      • El/s responsables/s de prevenció i higiene han de ser coneixedors d’aquests protocols i fer-ne les adaptacions pertinents i han de garantir les condicions per ser acomplerts de manera efectiva.
  • Relació d’identificació dels punts on es disposa de punts de rentat de mans i solució hidroalcohòlica.
  • llistat de comprovació de símptomes (Els models de llistats de verificació l’aportarà el Departament de Salut).
  • L’ús de mascaretes serà obligatori en:
    • El transport
    • Els moments en els que no sigui possible ni viable mantenir la distància física recomanada.
    • Personal distint a l’equip dirigent quan entri en contacte amb els grups (amb o sense distància física recomanada).
  • Distància física recomanada (Veure document annex específic sobre “Com interpretar i afavorir 2 metres distància física en Edulleure)
    • moments quotidians (higiene, menjar, acollida, comiat…)
    • les activitat han de ser programades tenint en compte aquesta perspectiva (manualitats amb espais que permeti la distància, grans jocs, vetllades que permeti la distància)
  • Neteja i desinfecció:
    • registres de desinfecció d’ espais:
      •  graella que permeti anotar i registrar el moment en que s’ha netejat i desinfectat
      • d’acreditar que s’ha netejat i desinfectat diàriament, o en el cas dels espais/menjador, després de cada torn/àpat
      • Registre de productes emprats per a la neteja
    • ...

 

Com veieu les mesures no són poques, ni fàcils d’articular, ni econòmicament barates... d’aquí que la Victòria en el seu article, es fes (encertadament) moltes preguntes. Companya, no sabem com serà l’estiu... sabem que podem fer-lo possible, no com en anys anteriors, sinó com les circumstàncies (protocols, espais, distàncies, relació amb els infants, estat emocional dels infants...) ens deixin. Sabem que seran unes activitats diferents i sabem, també, que malgrat les dificultats (i sent conscients dels riscos) en tenim ganes. Sabem, com bé dius, que els infants hi tenen dret... i sabem que, gairebé després de 3 mesos de confinament, ho necessiten... ells i les famílies.

Rubí gaudeix des del 2016 del reconeixement de la UNICEF de “Ciutat amiga de la Infància”. Deixeu-me posar aquest marc per tal d’explicar la gran inversió tècnica, econòmica i humana que la ciutat realitzarà per tal de dur a terme aquestes vacances unes activitats d’estiu (que de normals en tindran poc). Les mesures de prevenció, els protocols de seguretat i el fet de ser una mica més exigents en aquests de protocols, evidentment afecta les places que s’ofereixen enguany. És per això, que encara tenen més valor les prop de 1300 places. Per a què us en feu una idea, si el marc legal de les activitats de lleure marca una ràtio d’1 monitor per cada 10 infants, els casals de la ciutat oferiran, encertadament al meu parer, una ràtio de 2 monitors per cada grup de 10 infants. A més a més d’un vetllador per grup, per tal d’atendre correctament infants amb necessitats educatives especials.  Els protocols de seguretat i higiene són estrictes amb el tema dels espais i dels m2 per infant, i la ciutat posa al servei dels més petits les instal·lacions de les escoles públiques més grans per tal de dur a terme aquestes activitats... finalment, si el consistori no subvencionés prop del 85% del cost dels Casals, en la situació actual, molt poques famílies se’n podrien beneficiar... per tant, deixeu-me dir: Sí... especialment aquest Estiu, Rubí, és ciutat amiga de la infància!